Самое подробное описание: осуждение молитва святого - для наших читателей и подписчиков.
Datalife Engine Demo
«Берегитесь паче всего зазирать и осуждать ближних – нам есть о чем попещись, свои язвы греховные смердят, надобно о них прилежать. За других вы ответа не дадите, а за себя».
«Истинные же рабы Божии не позволяют себе судить ни о чем. Они твердо помнят евангельскую притчу Господню: человека два внидоста в церковь помолитися, един фарисей, а другий мытарь. И начат фарисей исчитати пред Господом добрыя качества свои, и был отвержен за сие Господом. Мытарь же не смеяше и очию возвести на небо, и со смирением моляшеся: Боже, милостив буди мне, грешному! И за сие, несмотря на многое количество согрешений своих, не только получил прощение, но и оправдание».
«Надобно отставать от грехов и особенно от тех, коим ты наиболее подвержена, а то не только вечную муку ими заслужишь, но и на земле еще можешь много пострадать от людей и от болезней, доколе не смиришься. Что посеешь, то и пожнешь. Если будешь осуждать сестер, то от них подвергнешься осуждению и поношению, а если начальство, то слушай, говорит Святое Писание: “Ярость начальства – ярость львиная” (ср.: Притч. 20: 2). Понуждайся исправляться. Мир ти».
Преподобный Амвросий объяснял, что из-за осуждения мы теряем благодать, а потеряв благодать, человек чувствует охлаждение к молитве и чтению духовных книг:
«Жалуешься еще на то, что обленилась к чтению и молитве: это тебе за то, что много разбираешь чужие дела и скоро делаешь заключение».
Преподобный Макарий предупреждал, что за осуждение попускается томиться унынием и отчаянием:
«Думаю, что не за иное что попустилось тебе томиться отчаянием, как только за зазрение и осуждение ближних. Оставь это и старайся видеть свои грехи, тогда и будешь смиряться… Если же будем разбирать и судить дела и поступки ближних, то когда о своих воспомянем?»
Старец Иосиф объяснял, что после гордых помыслов и осуждения часто следуют искушения, начинают беспокоить страсти:
«Видно, за гордость попустил Господь быть с тобой искушению после приобщения Святых Таин. Старайся больше смиряться да не осуждать других, считать себя одну грешной и хуже всех и не осуждать других, то и страсти меньше будут беспокоить».
Иногда люди бывают хранимы от падений, как духовные младенцы, благодатью Божией. Но если они начинают гордиться своей безупречностью, приписывая ее себе, а не действию охранительной Божией благодати, если начинают осуждать падения ближних, то благодать отходит от осуждающих, и они впадают в такие же прегрешения, как те, кого они осуждали.
«Читая о падениях людей, удивляйся милосердию Божию и удаляй от себя смущение от разговоров о тебе ли или о чем другом. Этому нечего дивиться, что ты прежде не была борима страстьми: ты еще была младенец, и до тебя ничто не доходило. Но разве в этом-то спасение, чтобы не быть бориму, а думать о себе много? И не знать своих страстей и немощей? Познавая же их, смиряйся и научайся борению и смирению».
«Кто судит и осуждает, тот то же самое после натворит, от чего избави нас Боже».
«Вот теперь иная думает: “Я в церковь хожу, а вон та не ходит – ну какая же она! И та вот что делает – на что уже это похоже?” – да так все машет да машет ручкой, себя лучше других считает. Глядишь, и домахала до того, что упала ниже тех, кого осуждала».
Старец Иосиф предостерегал: «Старайся не осуждать никого: в чем осудишь других, в то сама падешь».
Преподобный Макарий напоминал о страхе Божием, о необходимости самоукорения, покаяния, советовал чаще читать святых отцов:
«Весьма бы нужно было удерживаться от осуждения, дабы самим не быть осужденным. Надобно помнить о сем заповедь Божию и иметь страх Божий, помнить свои грехи и остерегаться, а в случае забвения и поползновения тотчас укорять себя и каяться. Да почаще прочитывать о сем поучения святого Лествичника и аввы Дорофея и тем себя удерживать».
Преподобный Амвросий советовал: «Когда будешь кого осуждать, то скажи себе: “Лицемере! Изми первее бревно из очесе своего и тогда узнаешь, как вынуть сучок из глаза ближнего”».
Преподобный Иосиф учил против помыслов осуждения молиться молитвой святого Ефрема Сирина и приводить на память свои собственные немощи:
«Против помыслов осуждения хорошо молиться молитвою святого Ефрема Сирина: “Ей, Господи, Царю, даруй мне зрети моя согрешения и не осуждати брата моего (или сестру мою)” и прочее».
«Если мысль осуждать кого-либо придет, то молитвой вооружайся против нея. Это главное оружие. Да к тому еще и свои немощи на память приведи, что сама хуже всех».
Преподобный Варсонофий предостерегал об опасности вражьих помыслов: «Вот главное, что требуется от каждого человека, – это никого не осуждать. Кажется просто, а начни исполнять – окажется трудно. Враг сильно нападает на человека и внушает ему помыслы осуждения. Господь говорит: “Прости”, – а враг внушает: “Отомсти обидчику. Он тебя поносит, и ты его поноси” и т.д. Не нужно слушать врага, необходимо бороться с ним».
Преподобный Варсонофий напоминал: с осуждением и раздражением приходится бороться всю жизнь, и трудно избежать этих страстей, когда живешь среди людей. Но без борьбы, без падений и познания своей немощи не было бы смирения и духовного роста. Старец вспоминал свои первые месяцы в монастыре:
«Раздражение и осуждение – это тоже страсти, с которыми приходится бороться всю жизнь. Когда я поступил сюда при отце Анатолии, я ему говорил, что хотелось бы мне пожить поуединеннее.
– Что же, и в баню ходить не будете?
– Да, вот я про то-то и говорю, что в баню ходить не будете.
– Вы, батюшка, – говорю я, – что-то под «баней» разумеете иное?
– Да, пустыня, затвор не очищают нас. Я в пустыне со своими страстями могу жить и не грешить по видимому. Нам нельзя там познать свою немощь, свои пороки, раздражение, осуждение, злобу и другое. А здесь нас чистят: как начнут «шпиговать», только держись – мы будем познавать свои немощи и смиряться. Здесь без вашей просьбы начнут вас чистить. Когда только поступаешь, все кажутся ангелами, а потом начнешь видеть пороки, и чем дальше, тем больше, – с этим надо бороться».
Если же научимся мы бороться с помыслами осуждения, а навыкнем, наоборот, к самоукорению и самообвинению, то, по мудрым словам преподобного Льва, наше сердце станет мягким и кротким и душа почувствует мир духовный:
«Таким образом, мы будем почитать обижающих нас благодетелями. И когда начнем приучать себя к самообвинению, тогда неприметно успеем во внутреннем обвинении (себя), тогда сердце наше, с помощию Вышнего, может сделаться в духовном смысле мягким, кротким. Человек соделается вместилищем благодати и мира духовного. Тогда душа почувствует такой мир, которого мы в состоянии горести ощущать, или, лучше сказать, вкушать, не можем. Сей-то мир будет просвещать разум подвижника.
Заря кротости духовной прострет свои лучи на ум, слово, умное чувство. Тогда он удобнее может отразить зло, покорить и посвятить сердце всему тому, что только спасительно».
Помоги же нам, Господи, на этом нелегком пути! «Ей, Господи, Царю, даруй ми зрети моя прегрешения и не осуждати брата моего».
Из наследия Оптинских старцев: Ольга Рожнёва
Молитвы узника (заключенного)
Долготерпеливе и Многомилостиве Господи! Припадаю к Тебе, аз сый узник, моляся тепле: якоже сильный Сампсон позна свое безсилие, егда бе под стражею, и обратися к Тебе, всесильному Богу, окованный путы железными; якоже нечестивый Манассия в пленении и темнице взыска Тебе, истиннаго Бога; якоже плененнии иудеи паче на земли чуждей уразумеша Тебе, Бога отец своих; якоже блудный сын воспомяну отца своего, егда, отшед на страну далече, нача изгибати гладом: тако и аз отныне токмо познаю Тебе и прилежнее молю. Отчужден есмь аз ныне общения с человеки: но Ты еси взыскуяй отчужденных. Несть со мною зде ни отец, ни мать, ни брат, ни един от другов моих, да помогут ми; не услышит отсюда моего вопля никтоже от них: но Ты близ еси всем скорбящим и призывающим Тя во истине. О милосердный Боже! Аще аз и паче числа песка морскаго согреших и не смею воззрети на высоту небесную от множества грехов моих: но Ты, непамятозлобив сый, приими мя кающегося. Тебе единому согреших, но и Тебе единому каюся. Всемилостиво Господи! прежде даже до конца не погибну, спаси мя.
Молитва узника в темнице заключеннаго ко Господу
Господи Боже, Создателю и Спасителю мой! Благословенно да будет имя Твое Святое. Благодарение и слава Тебе, Господи, о всех благих, яже прият от Тебе в житии сем. Ныне же скорбь и болезнь обретох, и Имя Твое призываю. Поношения нападоша на мя. Положиша мя в рове преисподнем, в темных и сени смертней. Скорблю о сем; и по сей скорби разумеваю, яко согреших пред Тобою, и по грехом моим приидоша на мя беды; ибо праведники Твои не унывающе и в темницах пояху Тебе, и во страданиих радовахуся. И аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит? Яко несть человек, иже не согреши. Но Ты, Господи, грехи всего мира носиши, и покаянием очищаеши. Верую, яко и мене грешнаго не отвержеши от лица Твоего. За весь мир Единородный Сын Твой излия Свою Божественную Кровь. Верую, яко и мене от грехов моих омыти может и хощет. Сего ради с Давидом глаголю: исповем на мя беззаконие мое. Ты же, яко Благ, остави нечестие сердца моего. Страшуся суда и осуждения человеческого: но наипаче да будет мне в сердце страх Твой неумытный суд и вечное осуждение. Аще неправда возстанет на мя, дерзаю словом Давидовым молитися Тебе, услыши, Господи, правду мою и вонми суду моему, и правдою Твоею избави мя. Аще же неправду сотворих: милосердием Твоим неправду мою уврачуй. Не попусти уклонитися сердцу моему во словеса лукавствия, к сокрытию истины, и к ложному оправданию. Помози мне и уразумети, и возненавидети неправду мою: возлюбити же правду, и во истине обрести облегчение души моей. Облегчи бремя бедствия моего. А еже понести мне суждено, да понесу с терпением, ради очищения грехов моих, и ради умилостивления Твоего правосудия. Аще и стыд покрыет мене пред некими человеками: да потерплю со смирением, да умилостивлю Тебе, Господи, да не постыжен буду пред лицем сего мира на Страшном Суде Твоем.
Прихожду к Тебе скорбный и печальный: не лиши мене духовного утешения.
Прихожду к Тебе омраченный: яви свет упования спасения.
Припадаю к Тебе изнемогший: возстави и утверди мене благодатию Твоею.
Паче всего даруй мне желание, и помози мне, Господи, творити во всем Твою волю, да в мире совести прославлю Имя Твое Святое, Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Господи Иисусе Христе Боже наш, святаго апостола Твоего Петра от уз и темницы без всякаго вреда свободивый, приими, смиренно молим Ти ся, жертву сию милостивно во оставление грехов рабов Твоих (раба Твоего/рабы Твоея) (имярек) в темницу всажденных (всажденнаго), и молитвами их (его), яко Человеколюбец, всесильною Твоею Десницею от всякаго злаго обстояния избави и на свободу изведи.
Предтече и Крестителю Христов Иоанне, проповедниче покаяния! Ты неповинне всажден был еси в темницу: аз же, вверженный в злоключение сие, достойное по делом моим приемлю, яко преступник правды и закона. Всели в мое сердце чувство покаяния о гресех моих! Несть бо ни единыя злобы ни беззакония, ихже аз, окаянный, не содеях; престрашни греси мои. Учителю правды! научи мя право глаголати о мне самом пред судиями. Не преставаяй и в темнице обличати беззаконнаго Ирода, даруй ми, да наипаче зде обличает мене совесть моя, да от обличении ея не возмогу на долзе времени утаити мое преступление. Аще же осужден буду понести наказание, даруй ми быти терпеливу, якоже ты сам терпеливно несл еси усекновение главы твоея, желанное от Иродиады. Ей, Крестителю Христов! Простри ми, рабу твоему, руку, крестившую Христа Спасителя моего, да мя извлечеши из глубины погибели. Ты еси больший всех в рожденных женами, ты еси первый по Богородице, праведник между человеки. Сего ради прибегаю к тебе аз, имеяй потребу в велицем ходатае, яко велик есмь грешник. Убо и да осенит мене, недостойнаго, благодать твоя, Предтече Господень.
Ангеле Божий, предстояй ми от купели святаго крещения! Колико аз, преогорчевах тебе злыми помыслы, скверными словесы и постыдными деянями в житии моем! Ктому же, не памятовах, яко имам тя даннаго ми от Бога хранителя. Егда аз упивахся вином, или безстудно плясах, или в блуде, хищениях и злоприобретениях иждивах житие мое: и в сии дни ты не отлучался еси от мене, но токмо, яко чистый дух, печален был еси о мне, непотребнем рабе. Коль множицею аз бых близ самыя смерти, творяй преступныя дела и отнюдь не помышляяй предстати внезапу Богу-Судии! Смерть же не постиже мене тогда: и вем, яко ты отвратил еси ю от мене. Тако выну охраняеши мя, и не един аз есмь, внегда един жительствую во узилищи сем, но с тобою, хранителю мой. Аще и не вижду тебе телесными очима, ты еси присно спребываяй окаянной моей душе и телу. Якоже солнце, преходя скверныя места, не оскверняется, сице и ты, светоносный Ангеле Божий, не возгнушайся моея смрадности, но николиже отлучайся от мене и в сей темнице. Сохрани мя здрава нощию и неприступна во сне диавольскому искушению. Отжени от мене безсоние. Сопутствуй ми, во дни, на кийждо час, во всех входех и исходех моих. Даруй ми крепость телесных сил, еже понести горькия работы, в наказание мне налагаемыя, горькия же паче по вине их. Заступи мя от злобы бесов, люте нападающих на мою душу: ибо от единаго мановения десницы твоея бежат беси. Паче же всего отжени от мене смятение душевное и ропот вредный: сый бо смущен сердцем, не хощу ни на кого и ни на что благоприятно взирати и присно зде огорчеваюся. Даруй очам моим слезы о гресех, устам же тихое глаголание. Не ступи от мене, святый Ангеле, и егда душа моя начнет разлучатися от тела, но предстани ми у смертнаго моего одра тих и радостен; ибо имам тогда видети тебе близ суща. Не остави и послежде мою душу, яже ти от Бога предана бысть непорочне, но яже по смерти моея имать судитися, яко оскверненная многими грехми. О, хранителю мой! Призови тогда помолитися о мне и прочия безплотныя силы, да твоим заступлением помилован буду, грешный раб (имя), во веки веков, аминь!
Ирмос: Помощник и Покровитель бысть мне во спасение, Сей мой Бог, и прославлю Его, Бог Отца моего, и вознесу Его: славно бо прославися.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Спасе мой, Господи, помилуй мя, вопию из темницы греховныя, славословлю Имя Всеправедное Твое, славно бо прославися.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.
Язвы греховныя покрыша мя, радости земныя аз лишаюся, обаче, яко Моисей, Тя славословлю, славно бо прославися.
И ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Неопальная сущи явилася еси Купино, Дево Всенепорочная, призри на мое окаянство и из рабства греха изведи, Богоблаженная.
Ирмос: На недвижимом, Христе, камени заповедей Твоих утверди мое помышление.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Паче всех человек аз прегреших и достойно по делом моим приемлю, но исправи, Господи, стези моя ко благу и к заповедем Твоим направи помышления моя.
Слава: Несть избавление мне от злаго моего обычая, аще благодать Твоя, Христе, не обновит мя, даруй мне согрешений прощение.
И ныне: Никтоже не утешен от Тебе, Благая, отидет, и мене не отрини, ниже погуби, но помилуй и спаси душу мою.
Милосердия Зиждитель и Источник щедрот, призри на окаяннейшаго паче всего рода человеческаго раба Твоего и из темницы греховныя изведи душу мою, Ты бо еси упование мое и покой.
Ирмос: Услыша пророк пришествие Твое, Господи, и убояся, яко хощеши от Девы родитися и человеком явитися, и глаголаше: услышах слух Твой и убояхся, слава силе Твоей, Господи.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Слух Твой, Господи, приклони к моему грешному молению, ибо в скорби и немощи к Тебе аз вопию: разумею недостоинство свое и зрю правду Твою, слава силе Твоей, Господи.
Слава: Непостижно милуеши мя и наказуя ублажаеши, дивно промысл Свой являеши на мне, окаяннем. Отрезвлясь от греховнаго сна, Тебе, Вседержителю, вопию: слава силе Твоей, Господи.
И ныне: Мати Господа, роду христианскому Ты, Всемилостивая Госпоже, вкупе и Заступница непостыдная, Надеждо моя, помилуй и спаси мя.
Ирмос: От нощи утренююща, Человеколюбче, просвети, молюся, и настави и мене на повеления Твоя, и научи мя, Спасе, творити волю Твою.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
От нощи тьмы греховныя к свету благодати Твоея взываю сице: согрешившаго раба Твоего ныне помилуй, вразуми, обнови и научи творити волю Твою.
Слава: Законы Божии и человеческия преступивши, достойное по делом своим приемлю, но покаянием мя обнови и научи мя, Спасе, творити волю Твою.
И ныне: Всеблагого Бога благая Мати явилася еси избавительница моя. Темже не лиши и мене милости во вся дни живота моего, Дево Славная.
Ирмос: Возопих всем сердцем моим к щедрому Богу, и услыша мя от ада преисподняго, и возведе от тли живот мой.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Взываю покаянным гласом к Владыке моему: из ада погибели возведи мя и обнови погибаюшую душу мою.
Слава: От всего сердца вопию Вседержителю радостно: Творче, помилуй мя, навеки погибшаго, и возведи от тли живот мой.
И ныне: Благоуханный Цвете неземныя чистоты, края ризы Своея ко мне, окаянному, приложи и исцели греховныя струпы души моея.
Яко милосердия Источник, и благости Пучина, Христе Боже, не презри в скорбех и бедах Тебе верою призывающих, но яко щедр, помилуй, и от уз скоро свободи, да поем Ти: Аллилуя.
Неисчерпаемое Море благоподательныя влаги, Древо Крестное, меррския воды горечь на сладость пременяюще, Змий пустынный, адскаго змия укушение исцеляеши, Благий Узорешителю, Петра и Даниила из темницы избавляющий, ныне мене, окаяннаго, помилуй и от уз скоро свободи, да пою Ти: Аллилуиа.
Ирмос: Согрешихом, беззаконновахом, неправдовахом пред Тобою, ниже соблюдохом, ниже сотворихом, якоже заповедал еси нам: но не предаждь нас до конца, отцев Боже.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Вся заповеди безбожно, скверно разорив и ничтоже благое сотворив, в пучину греховную и геену страстную себе самаго вверг, обаче взываю Милосердию Твоему, не предаждь демоном душу мою, отцев Боже.
Слава: Никия добродетели аз не исполних, наг благодати Твоея явился, окаяннейший, каинову печать на себе ношу и из глубины смирения вопию: не остави мене погибнути до конца, отцев Боже.
И ныне: Лествице Небесная, Бога во плоти рождшая, ныне Божию благодать нам низведи, радости причастники нас сотвори, милость бо Твоя паче всего нашего неплодства духовнаго.
Ирмос: Егоже Воинства Небесная славят и трепещут Херувими и Серафими, и Егоже не видит око человеческое, вострепещи, душе моя, и воскликни: пойте, благословите и превозносите во вся веки.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Ангели прославляют Величество Твое, Ты же и наш глас принимаеши. Ныне мене, окаяннаго, услыши, да прославлю Тя, Всеблагаго, во веки.
Слава: Несть прощения ми от земных, токмо к Тебе возмогу прибегнути, Ты же не остави моления моего тщетна, препетый и превозносимый во веки.
И ныне: Славная Дево, Рождшая в мир Творца, благость Свою простри на мене, велегрешнаго, по Бозе Ты нам первейшая и милостивнейшая Заступница.
Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Безплоден ум мой пребывает, тоска и скорбь неотступно расхищают мя. Боже, помилуй мя, падшаго, возстави мя, долу лежащаго, елеем Своим цельбоносным исцели мя, недужнаго.
Слава: Аще не милость Твоя, скоро во ад вселилась бы душа моя. Ты же не остави никогдаже мене, велие показуя Свое милосердие.
И ныне: Безмужно рождши, дивное чудо явила еси, прежде Рождества и по Рождестве Дева пребываеши. Славлю и величаю Тя, Богомати, всегда, никогдаже отрини от мене благости Своея.
Милосердный и многомилостивый Боже, пророка Даниила во рве львином и мучеников Своих в темницах благодатию не оставивый, но ангела укрепляющаго им посылавый, славно Твое милостивное ко мне смотрение, преклоняю колена сердца моего пред величеством Твоея благости и смиренно прошу Тя: не отрини молитвы моея, но якоже апостолу Павлу ангела мне посли, укрепляющаго и наставляющаго мя, окаяннейшаго, на заповеди Божественныя Твоя. Достойное по делом своим приемлю, не посрами моего к Тебе упования, но сотвори меня христианином, правошествующим путем заповедей Твоих. Ты бо еси упование всех христиан и вся содержащий Господь Иисус Христос и Тебя прославляем во веки. Аминь.